Recept

torsdag 14 juli 2011

Det flygande spaghettimonstret

På DN kan man nu läsa om Niko Alm, en bloggare som tog upp kampen mot myndigheten om att få bära ett durkslag på huvudet på sitt passfoto. Ända möjligheten att få ha huvudbonad på sitt pass foto är på grund av religion.  Det flygande spaghettimonstret är hans gud och religionen kallas pastafarianismen. Den är skapad av amerikanske fysikern Bobby Henderson. Niko ville med sin kamp sätta fingret på, som han själv skriver på sin blogg, ”hur absurda kyrkliga privilegier är i dag”. Och hans sätt att göra det var att för myndigheterna bekänna sig som pastafarian.

Jag älskar när människor gör något annorlunda och går mot normen på det här viset, samtidigt som jag kan tycka det är en viktig fråga han tar upp och alla älskar ju pasta. All cred till Niko.













DNDagen

3 kommentarer:

  1. Måste bara säga att än så länge märks det inte alls att du skulle vara "not with the word" :) trevlig blogg! Och fint och klurigt namn på den!!

    SvaraRadera
  2. Tack Karin, haha fick kämpa mycket med mitt skrivande i skolan, men inte därför jag skriver här. Älskar min mat:P

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera