Recept

onsdag 20 juli 2011

Odlingsprojekt

God mat kräver goda kryddor och att odla sina egna kryddor gör det bara godare. Därför har jag startat några små odlingsprojekt på balkongen och i köket. Om vi börjar ute på balkongen där jag har hängt upp en liten blomlåda till mina växter. Jag har köpt lite olika frön men det jag lyckats få att växa här uppe i Norrland är basilika och dill, hade lite svårt med mynta och rosemary var lite svårare att få igång, inte hunnit prova så mycket mer. Är nybörjare på att odla så väldigt öppen för tips och hjälp. Men jag har köpt färdiga plantor också. Rosemary, gräslök, timjan och mynta och dem ser ut att trivas.


Jag har också tagit på mig en stor utmaning och det är att försöka odla min absoluta favorit, chili! Jag gjorde som jag har hört att man ska göra, torka chilin tills det låter som an maracas av fröna när man skakar den. Rev upp den och plantera dem ca 1-2cm under jorden. För tillfället har jag det i en juiceförpackning med en platspåse över som ett litet växthus. Håller verkligen tummarna det kommer bli nå av de. Och samma här, har ni tips hur jag ska göra så dem blir så bra som möjligt är jag väldigt tacksam.


DN,


4 kommentarer:

  1. Jag fick tipset att plantera om plantorna i brunnen kogödsel och det funkade riktigt bra. Växte som bara den.
    Apropå potatis så ska jag odla i hink nästa år. Det första koket är ju det som är som godast..:)
    /Markus- johannesbo
    http://johannesbo.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Det måste jag prova, går de att köpa på granngården eller? tack för tipset.
    Jo ska jag också på balkongen nästa år:)

    SvaraRadera
  3. Jag köpte min på Bauhaus,finns nog på de flesta trädgårdshandlare och säker också Granngården...

    SvaraRadera